Tuesday, January 3, 2012

Rart

Hvorfor skriver forfattere så rart? Ting som at de kjente et stikk i hjerte når de opplever noe kjipt. Jeg har opplevd kjipe ting, og det føltes ikke som om jeg ble stukket i hjerte. Det var mer sånn:

jeg ville gråte, men prøvde å holde meg sterk og ikke gråte, ville å snakke om noe annet, men jeg kunne ikke tenke på noe annet - og hvordan kunne jeg da begynne å snakke om noe annet - og jeg var helt sikker på at hun visste akkurat hva jeg følte, at hun skjønte at jeg prøvde å være sterkere enn det jeg egentlig er og jeg ville bare snu meg og gå, men det bare passet ikke helt.

Du vet når en person i en bok blir fortalt noe kjipt og forfatteren sier at personen kjente et "stikk i hjerte"... Hvorfor kan de ikke bare skrive det som det er? Hvorfor velger man å forkorterte følelsene og definere det med få og korte ord, når følelsene våre fortjener alle ordene de kan få?

1 comment:

  1. jeg forstår hva du mener, og du har helt sikkert rett på din måte, og jeg kan bare snakke for meg selv, men når jeg skriver at jeg får stikk i hjertet eller klump i magen, så mener jeg det faktisk helt, helt bokstavelig

    ReplyDelete

Blog Archive