Sunday, January 8, 2012

akkurat nå - ars longa vita brevis, møllers vs. scrapbooking

hvorfor drar du ut på lørdagskveldene? sett ring rundt det som passer deg.
1) for å være med vennene dine
2) møte nye folk
4) frykten for å miste vennene dine hvis du ikke tilbringer nok tid med dem


akkurat nå sitter jeg med pc-en på fanget, har lest litt i naturfagboka som jeg har hatt i 2,5 år nå, som jeg burde ha lest for 2 år sida, men som jeg har utsatt. jeg utsatte det fordi jeg var lat, feig og selvgod. jeg var ung og tenkte at jeg hadde rett og tenkte ikke så mye på fremtida, jeg valgte ikke så veldig smart da jeg marsjerte opp til rådgiveren og sa at jeg kunne klare faget bedre på egenhånd. jeg kunne sikkert gjort det, men jeg gjør det ikke ved å bare la boka ligge der, jeg skulle ha tatt den opp og lest i den og bevist at jeg faktisk er flink nok.

men kunsten er lang og livet er kort. jeg tror det handler om investering av tid. jeg tror at man får mer ut av å bli hjemme noen helger, se film, scrapbooke og skrive enn å gjøre sosiale helger kjedelige fordi "man gjør det hver eneste jævla dag". ting mister sin verdi når de blir hverdagslige. også får jeg ikke lenger dårlig samvittighet av å ikke være sosial hver helg. de siste månedene har jeg opplevd nok og tatt inn i meg ganske mye og jeg trenger litt tid til å fordøye det og "grave det opp igjen".

det er en ganske fin følelse. å sitte i senga si og skrive og håpe og være glad framfor å være nedfor fordi du ikke vet hva alle de andre holder på med og hvorfor i helvete de ikke tok seg tiden til å si fra til deg. jeg trenger ikke å vite det, for jeg tenker ikke sånn lenger, jeg tenker at jeg tok et valg og jeg tenker at jeg bare kan si fra når jeg har lyst til å være med.

det gjør meg gladere å vise fram en tekst jeg har skrevet eller en tegning jeg har tegnet enn å kunne si at jeg var ute på byen. og sånn har jo de også det, en øl etter en konsert føles 1000000 ganger bedre enn ølen du inntar på en tirsdagskveld, selv om den er ganske god den også.

(jeg har skriveskoler å sende søknader til og jeg skulle ønske følelsene mine skrev seg selv ned, men tekster skriver ikke seg selv, og jeg tror det faktisk blir bedre om jeg bare gjør den jobben selv - en jobb jeg bare kan gjøre ved å sette meg ned og gjennomføre et mål.)

jeg har bestemt meg for en ting. hvis jeg består naturfagen skal jeg ta en tattovering til.



2 comments:

  1. takk! herlig!
    det er så fint å lese det som kommer fra inni hodet ditt. det er like spennende hver gang

    ReplyDelete
  2. det gjør meg gladere å vise fram en tekst jeg har skrevet eller en tegning jeg har tegnet enn å kunne si at jeg var ute på byen

    Takk

    ReplyDelete

Blog Archive