Monday, February 28, 2011

til heidi 4 uferdig!

Vi møtte hverandre på grunnlag av en tilfeldighet. En tilfeldighet i den lange rekken av tilfeldigheter – en liste så lang at det bare hadde vært tåpelig å nevne alle de tilfeldige tilfellene. Men jeg kommer til å fortelle deg om tilfeldigheten som gjorde at han og jeg møttes.

Det var nokså tilfeldig. Jeg tror ikke på skjebnen. Jeg tror ikke at livet mitt er bestemt på forhånd, for det betyr at jeg ikke har noen håp. Jeg liker å tenke at alt er mulig, og skjebnen strider imot åpne muligheter.

Han var iført en rød t-skjorte, han var en av de få guttene med rød t-skjorte. Alle de andres hadde svarte med rød skrift på, mens Martins hadde en rød en med sort skrift på. Sort på rødt.

Jeg er ikke et behagelig menneske, og det tror jeg Martin forstod. Det var nok derfor han ikke kastet så mye som et blikk på meg. I ettertid har han fortalt meg at han alltid bruker tiden sin godt – at han aldri kaster bort tid. Jeg spurte om jeg var bortkasta tid. Han svarte nei.

Men han vil ikke innrømme at han ikke alltid bruker tiden godt, for han vil ikke innrømme at hvis han alltid hadde brukt tiden godt, hadde han aldri møtt meg, for jeg var noe han kom over av ren tilfeldighet – ikke planlagt, ingen skjebne, men av ren tilfeldighet, en tilfeldighet i den lange rekken av tilfeldigheter – men han vil ikke innrømme det fordi han mener han alltid bruker tiden sin fornuftig.

«Hvis vi hadde gjort det...» hvisker han. Vi ligger i senga hans, med klær på og dyna bredd over oss. «Hvis vi hadde gjort det... Hvordan hadde det vært?» Spør han. Jeg biter leppa mi. Jeg vet han ikke kan se ansiktet mitt, så det spiller ingen rolle hva jeg gjør.

Jeg har allerede gjort det før, men jeg vil ikke fortelle det til ham, for han har aldri gjort det før.

Jeg ser på det som en tilfeldighet – det at jeg gjorde det, jeg og han gutten. Eller vent, det var planlagt, vi visste det kom – jeg og gutten. Jeg kaller ham bare for ''gutten'' fordi det høres så tilfeldig ut. Jeg trenger litt tilfeldighet opp i all det organiserte.

Men det var ikke meningen, og jeg vil ikke fortelle det, for Martin tror ikke på tilfeldigheter, for Martin tror på nøye planlegging og tar ikke sjanser. Men på en måte så planla vi det, men det var så tilfeldig at jeg ikke vil snakke om det lenger. Bare enda en tilfeldig tilfeldighet i den lange rekken av tilfeldigheter.

«Hvis vi hadde gjort det... Hvordan hadde det vært?»

«Det hadde vært godt,» sier jeg. «Med deg er allting godt». Han hører ikke det siste, for før jeg får sagt det, sovner han. Med et smil om munnen. Jeg kysser ham på pannen og krysser bena mine under dyna. Jeg sitter i senga med bukse og sokker og alt på, og det føles så ubehagelig og uvant å sitte i en seng i et gutterom med alle klærne på.

Han sovner med et smil om munnen og jeg sitter igjen med tårevåte øyne fordi jeg løy en ikke så tilfeldig løgn – nærmere sagt en planlagt løgn.

Jeg blir så trist på vegne av mine patetiske tanker. Mine patetiske tanker som hverken er tilfeldige eller planlagte, men tanker som jeg bokstavelig talt ber om når jeg velger å være så patetisk som jeg er.

Han fortjener ikke dette her. Han sa han ikke kaster bort tiden. Jeg er ikke et behagelig menneske, men jeg trenger ham. Men han trenger ikke meg, og min største frykt er at han kommer til å finne det ut. Så jeg gjør som han – jeg planlegger skjebnen vår – skjebnen vår som begynner med en tilfeldighet en kveld han er i ført en rød t-skjorte med sort skrift på.

No comments:

Post a Comment