Saturday, December 1, 2012

... weisst du?

Jeg satt på u-bahnen - U6 fra Leopoldplatz til Friedrichstrasse - og plutselig ble jeg kvalm. Jeg hadde på meg den blå lua, den jeg måtte gå opp for å hente igjen fordi jeg klemte han jeg bor med da jeg møtte han nede i gangen og  jeg kjente hvor kalde ørene hans var og han sa: "ja, men det snør, så det er kaldt," og jeg tenkte ja - ja, det snør, jeg trenger en lue.

Men jeg satt der helt alene og ble kvalm og jeg skjønte at det måtte ha noe med snøen å gjøre, at plutselig hadde alle på seg luer og at det var kaldt og jeg ble kvalm, jeg følte meg sjuk i hjertet liksom, eller litt kvalm i hjertet og jeg tenkte: "nå, nå føler du deg ensom, nå føler du deg ensom og det er derfor du sitter her og er kvalm," og jeg tenkte på det at jeg skulle til biblioteket og skrive essay og tenkte "faen, hvordan skal du klare å skrive en essay når du føler deg ensom, du veit hvordan det er, du kommer bare til å sitte der og tenke på hvor kaldt det er idag og hvor ensom du følte deg på u-bahnen og du kommer søren meg ikke til å klare å skrive en dritt".

Og så tenkte jeg: "det er en sånn stygg liten sjappe i stygge Friedrichstrasse hvor de selger disse stygge og dyre makronene, de du aldri kjøper fordi de er så dyre og ikke smaker noe mer enn sukker," og så kom jeg på hvor fine de egentlig er, de har så fine farger, fine fine mange farger, og de er så bittesmå, de er så bittesmå og fargerike og ikke tyske og ikke kalde og "kanskje de gjør deg mindre ensom, du er nødt til å bruke litt penger på å ha det bra idag".

Ich weiss nicht genau, weisst du? Ich weiss nicht wie es ist. Ich weiss eigentlich nix, und ich weiss überhaupt nicht was mit meinem eigene Körper passiert, weisst du?

Naja. Du kannst doch ein Kuchen backen und vielleicht... Ja, vielleicht wird es dann ein bisschen besser. 
Was solltest eigentlich besser sein? Näää, das weiss ich nicht. Aber iss doch deine hübsche Makronen und geh weiter nach Hause, und mach ein Kuchen. Und du will ein bisschen besser fühlen, und das ist ja etwas, weisst du... 
Oder? 

Ja. "Husker du hva du sa til deg sjæl, eller? Dag for dag. Idag er ikke den beste dagen. Den kommer helt sikkert til å bli bedre. Du var bare litt ensom på u-bahnen. Friedrichstrasse er et ensomt sted uansett, det kan ha noe med det å gjøre. Dag for dag, ikke glem det. Du veit du kommer til å komme deg over det, så ikke bruk tid på å være nedfor, sånt er bare ikke verdt det imorra og da er det ikke verdt noe idag heller".

Nei. Ok. Ja.
"Jeg hører hva du sier".
Ja. "Du har rett. Du har jo helt rett. Det kommer til å gå bra."

1 comment:

  1. du er så fin
    lagret dette på bloglovin og nå leste jeg det igjen
    håper du har flere og flere gode dager, eller at de dukker opp med større og større frekvens

    ReplyDelete