Monday, May 21, 2012

de sier at øynene er sjelens vindu, og det må jo være sant, for i øynene dine så jeg inn til meg, jeg visste det ikke da, men alt jeg så i deg var egentlig meg. alt det jeg hvisket deg i øret var ting jeg selv skulle ønske du hadde sagt til meg, og alle de berørelsene som var så mye mykere enn dine - jeg skulle ønske du var sånn mot meg, så varsom liksom - jeg skulle ønske du var sånn mot meg, jeg testet det jo ut selv, det var ikke så vanskelig, det var ikke så vanskelig å lyve for deg, du kunne jo bare ha gjort det du også, og hvis det var det du gjorde i utgangspunktet synes jeg du skulle ha spilt med litt til

i noen dager var jeg din og du min, og på de dagene rakk jeg å se meg selv gjennom vinduet, og jeg ønsket å falle sammen i dine hender fordi jeg trodde jeg kunne stole på deg - men jeg så deg jo i øynene, jeg så deg jo i øynene og noe hindret meg fra å begynne å gråte - og jeg trodde det var deg, jeg trodde det var deg og at venninnene mine hadde rett: jeg fortjente noe mer, jeg fortjente mer enn deg, men det var jo aldri det som var greia - jeg så i øynene dine og så meg, og jeg ville ha meg mindre mye mindre enn du ville ha meg og sånt kan man ikke for hva var det læreren din sa til deg under seksualundervisninga første året på ungdomsskolen: du må elske deg selv før du kan bli elsket av en annen, og det er jo helt sant, det er faktisk helt sant og jeg skulle ønske jeg innså det da jeg så meg selv i speilet - unnskyld - jeg skulle ønske jeg så det da jeg så meg selv i øynene dine - sjelens vindu, jeg skulle ønske jeg innså at det var det de mente da de sa at øynene er sjelens vindu, at sjela di blir gjenspeilt og du ser inn til deg selv for det er så viktig, det er så viktig at du kjenner deg selv før du lærer noen andre å kjenne

1 comment:

  1. dette er sårt og vakkert skrevet og først nå begynner også jeg å innse at det er sant. det er stor forskjell på å få det forklart på en saklig (og joda, velmenende) måte av læreren sin på ungdomsskolen og å erfare det på egen hånd, eventuelt lese en tekst av en som har erfart det. det gjør inntrykk.

    ReplyDelete