Monday, August 18, 2014

rosie rosebush

du er min nye venn og jeg forteller deg at du ikke trenger å slikke meg, jeg lukter skikkelig dårlig, sier jeg, skikkelig skikkelig dårlig, jeg har gått på en antibiotikakur og jeg en venn sa at jeg luktet sånn som folk lukter etter to uker på speed og jeg synes det lukter som den bæsjebøtta jeg møtte tømme en gang, den vi også hadde pisset i, det lukter liksom kjemisk og det har vært vanskelig å leve med meg selv de siste dagene, sier jeg, men du slikker meg for det om.

du tar meg bakfra og jeg blir dårlig noen av gangene, men jeg tør ikke å si det. vet ikke helt hvorfor, jeg burde bare si: "hei, jeg synes det er litt vanskelig noen ganger å ikke kunne se folk i øynene når jeg har sex, jeg blir dårlig av det noen ganger, jeg føler meg plutselig veldig alene og det er ekkelt, jeg burde heller si fra når du kan ta meg bakfra for når det går bra er det skikkelig godt, liksom," og du hadde sagt: "ja, selvfølgelig, det er helt greit," men hver gang sånt skjer tenker jeg at det går bra snart. dette går over om et sekund, bare pust, pust rolig og det går bra, men jeg burde egentlig si det til deg. du ville sett på det som en tillitserklæring, du ville tenkt: "hun er ærlig og det er bra," for jeg vet jo at du er en sånn person som tenker på ting folk sier, det er jo derfor vi er venner.

jeg betyr noe nå. jeg betydde ingenting for tre år sida. da hadde jeg en eksistensiell krise. jeg følte meg veldig unødvendig i et så stort univers. jeg er fortsatt ganske liten på denne store planeten, men jeg har funnet noen absolutte sannheter som gir mening, som jeg klarer å forholde meg til.

1. jeg trenger å puste.
2. man må spise noe, men ikke alt hvis man ikke føler for det.
3. det er dumt å ikke få nok søvn.

og så er det de sannhetene som bare nesten alltid fungerer, men ikke alltid
1. dansing er bra
2. det gjør meg godt å være rundt gode folk
3. skriving er sunt
4. det er bra å si ja, det er viktig å si nei.

ser du, jeg er ikke hvit, ikke mann, ikke streit og jeg danser nedover gatene noen ganger midt på lyse dagen og jeg bryr meg veldig mye. jeg bryr meg skikkelig mye. jeg bryr meg om at folk ser på meg som om de har lyst til å voldta meg når jeg går med en kort kjole nedover gata på en lørdagsmorgen, jeg bryr meg om at noen synes dette er en passende reaksjon å ha til mennesker, jeg bryr meg om at folk forteller andre hva de skal gjøre som om de veit akkurat hvordan det er å være deg, jeg bryr meg om manglende solidaritet, at vi ikke veit hvordan vi skal oppføre oss som gode venner, mennesker, et helt miljø og jeg bryr meg om at folk ikke får lov til å betale det de har i stedet for at alle må betale det samme.

jeg husker ikke hva dette skulle handle om. jeg tror jeg begynte å skrive fordi jeg skal sitte på taksi og skrive, og jeg trengte å få noen greier ut. forrige uke var ganske slitsom. du fikk en bihulebetennelse + måtte operere ut en visdomstann + trekke ut en annen, jamma låsen på en dass på et utested og krøp ut av et hull noen sparket opp for deg og en av dine bestevenner ble nesten voldtatt i et av dine hjem igår.

ha en skikkelig fin dag. 


2 comments:

  1. å, jeg digger deg rita. du er så flink! jeg er skikkelig lei for at jeg ikke rakk å se deg før du dro, men vi MÅ sees når du er i oslo igjen.

    ReplyDelete
  2. Åh, dette er sånne ord som man kjenner i magen når man leser. Jeg liker sannhetene dine. Forresten så er jeg ganske flink til ikke å bry meg om hva andre mener, men samtidig vil jeg helst ikke være til bry... Balansegangen.

    ReplyDelete