Sunday, March 13, 2016

litt kvalmende

den vakreste kjærlighetshistorien jeg har hørt fikk jeg fortalt av ei russisk venninne i en europeisk hovedstad hvor jeg en gang studerte. hun protesterte på at hun ikke er russisk, men jødisk, jeg skjønner fortsatt ikke de greiene der.

hun hadde bodd i litauen med kjæresten sin. hun hadde epilepsi, en svulst i hjernen og en del psykiske problemer. hun hadde blitt voldtatt av en fremmed mann som liten jente under en familieferie. jeg syns synd på henne. hun var ganske deppa. jeg skjønte hvorfor hun hadde det kjipt. noen ganger tenker jeg at livet mitt hadde vært lettere hvis jeg aldri hadde møtt henne, for jeg kjente meg så altfor godt igjen, og det må være påtått, for det var mye som ikke var likt.

hun var også bulemisk. hun fortalte meg at hun og kjæresten pleide å stikke på sjappa og velge ut ting som de skulle spy ut sammen. det virker så romantisk. det er min favoritthistorie. om dette paret som spyr sammen. står i det. sammen. over doskåla. det er så fryktelig fint. gjorde de det på tur? kan hende det blir litt lite plass over doen hvis man skal være to. så de på hverandre spy? eller holdt det å stå utenfor å høre på? fikk de prestasjonsangst hvis de følte det ikke hørtes voldsomt nok ut? dette er ting jeg gjerne skulle visst mer om.

det minner meg om noe en sveitsisk jente jeg en gang gikk ut med sa: "det er så mange mennesker på denne jorda, det er helt utenkelig at det ikke skal være en annen gal person der ute som matcher din egen galskap". det har vist seg å være helt sant. det har ikke vært noe galskap der ute jeg ikke har vært i stand til å takle. bortsett fra min egen. den kan være litt vanskelig å bære. jeg har lært en øvelse hvor man legger tanker i bokser, men jeg er så fryktelig utålmodig og slike øvelser funker ikke så godt på meg. beklageligvis. derfor skriver jeg. jeg sliter fort ut tastaturene på laptoppene mine, for jeg må jo skrive før jeg rekker å tenke over hva det er jeg prøver å si. for jeg er så utålmodig. det er meg da. jeg tror det bare er midlertidig.

No comments:

Post a Comment